Blond OCH Smart! Hur du också får MVG i alla ämnen! (Nåja, utom ett..)

Jag tänkte att det vore nog bäst att visa min intellektuella sida (jag är faktiskt smart) någongång ibland också! Så ni inte tror på riktigt att jag är blåst. För det är jag bara lite. På vardagliga saker. När det kommer till sjukt svåra grejer (läs Fysik, Matte C och sånt) är jag ett geni. (Iallafall för det mesta..) Det är ju så att hittills i gymnasiet har jag fått MVG i alla kurser, utom en, som jag har VG i. Vilken jag egentligen skulle fått MVG i, men varför det inte blev så är en annan (lång) historia, som fortfarande gör mig arg. Den kan vi ta en annan gång!

Hur lyckas jag då med detta? Det är faktiskt inte så att jag spenderar hela min lediga tid med näsan doppad i en biologibok. (Även fast man kan tro det.) Nej, det är nästan tvärtom, faktiskt! Här kommer mina bästa tips!

~ Lyssna och var aktiv på lektionerna. Sätt dig längst fram, fråga mycket och häng med (på riktigt, inte nån "jag-messar-under-bordet-tur-att-läraren-inte-ser-mig" -stil!) Då får du sjukt mycket "gratis" och det går mycket lättare och tar mindre tid att plugga hemma inför provet sedan.

~ Sov ordentligt natten innan ett prov! Sitt inte uppe hela natten, "jag-ska-bara-trycka-in-det-sista-i-huvudet" - metoden funkar inte bra. Det slutar med att du däckar med näsan i boken och sover över provtiden, vaknar och vips, så har du förvandlats till en Anger Management-patient. Lyssna på mig, jag vet... Om du känner att du inte är hundra på allt när du borde gå och lägga dig, gå och lägg dig. Bra sömn ger mycket! Du hinner en sista repetition vid frukosten, be polaren korsförhöra dig på bussen till plugget osv. Och kom ihåg, självförtroendet är halva provet!

~ Börja plugga i tid! När du har fått klart för dig vad du ska kunna inför ett prov, dela då upp det i cirka sju-åtta delar, och börja plugga en vecka innan provet. Då pluggar du en del varje dag, och sista dagen repeterar du allt. En del tycker det funkar bra att plugga med en kompis (dock inte jag, kan inte koncentrera mig utan bara pladdrar som en påtänd kanin). Men då helst inte din bästa polare, kanske en kursare! Det brukar då vara fiffigt att göra låtsasprov till varandra och kolla vad man egentligen kan.

~ Gör pluggandet till en "mysig" vana! Ta dig tid för pluggandet. Stäng av mobilen och msn, gärna hela datorn (om du inte ska använda den). Det funkar INTE att plugga effektivt med msn igång! Och nej, "upptaget" kommer sno din uppmärksamhet ändå. Dina kompisar kan vänta! (Säg åt dem att börja sin framgångsrika karriär i skolan de med, IDAG!)
Köp lite godis, fixa grönsaker och dip, thé och mackor, och tänd ljus. Kom i rätt stämning, och så ska du se att Fysikboken ser ganska charmig ut i dämpad belysning (och efter ett par öl, haha! Obs! S-k-ä-m-t.) Se plugg-sessionen som en mysig stund för dig själv (misstolka icke!), lite som ett spa. Fast med x och y.

~ Ta dig tid att inte plugga. Nej, jag skrev inte fel. Jag själv pluggar ALDRIG, ALDRIG på fredagar. Man måste få ha riktig fritid, så att man har energi när man väl pluggar. För plugga på en fredag är ingen höjdare, aight?

Det var mina bästa tips för nu! Så sätt igång, din MVG-karriär startar NU! Och glöm inte, med ett bra självförtroende kommer du längre än vad du tror! Som en av mina bästa vänner klokt sa,
"Sikta på Guds skalle, så når du hans balle"

Du kan! :D


Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du tagit bort min kommentar?!:(

2009-03-03 @ 19:26:37
Postat av: ellanbellan

hahahhaha det var ju min kommentar

2009-03-05 @ 12:28:14
Postat av: GrillJohan

feting blogg har du, kul o läsa! man kunde ju allt, (dock följer man de inte!) men kul att läsa ändå! :P

2009-03-06 @ 18:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0